Gerealiseerde projecten 2021

De Stichting Vrienden van het Bravis ziekenhuis zorgt ervoor dat extra of aanvullende voorzieningen, die niet altijd uit het gewone budget betaald kunnen worden, toch gerealiseerd kunnen worden. Voor het aanvragen van een project is een aantal projectvoorwaarden verbonden.

foto MBV (liza van iwaarden).jpg

Meer comfort tijdens het wachten voor een mamma onderzoek

Maar liefst 100 saunadoeken en 150 badhanddoeken ontvangt de afdeling Medische beeldvorming/Radiologie (MBV) van de stichting Vrienden van het Bravis ziekenhuis. Patiënten, die komen voor een mammografie onderzoek of een echo mamma punctie, kunnen de doek omslaan tijdens het wachten. Dat geeft net wat meer comfort, en maakt de wachttijd aangenamer. Zowel de patiënt als de laborant is gebaat bij meer comfort tijdens het onderzoek.

Stichting weesweerkind 1.jpg

Bezoek van Stichting WeesWeerKind aan het Bravis ziekenhuis

Ineke Blaauwhoed, Medisch Pedagogisch Zorgverlener afdeling Kind en Jeugd en Jette Bijleveld, bestuurslid Stichting Vrienden van Bravis ontvingen twee vrijwilligers voor het Bravis ziekenhuis in Bergen op Zoom.

IC_Beweegbox_web.jpg

IC-patiënten dankzij Beweegbox eerder actief

De Intensive Care in het Bravis ziekenhuis heeft een nieuwe mogelijkheid om patiënten zo snel mogelijk te activeren. De IC Beweegbox is gevuld met materialen voor lichte oefeningen. Hierdoor komen de IC-patiënten eerder in beweging, waardoor hun herstel sneller kan verlopen.

Mercidozen - Vrienden van Bravis - Romy Sins.jpg

Merci!

Met de verdeling van dozen Merci! maakt Stichting Vrienden van Bravis een gebaar naar alle medewerkers als blijk van waardering voor hun niet aflatende inzet in de drukke coronatijden.

Speeltoren wachtkamer.png

Speeltoren op de functieafdeling

Een onderzoek in het ziekenhuis is spannend voor ieder kind. Hoe fijn is het dan dat je in de wachtkamer nog even lekker kunt spelen?

De stichting Vrienden van het Bravis ziekenhuis heeft daarom een speeltoren en stoeltjes geschonken aan de Functieafdeling. De speelhoek is jammer genoeg nog niet volledig in gebruik vanwege de coronamaatregelen. Maar we hopen dat de kinderen hier in de toekomst veel speelplezier gaan hebben.

Malou de Bruijn (hartfunctielaborant i.o) was aanwezig bij de officiële overhandiging en heeft zich samen met Nicky Smeulers (anesthesioloog) met succes ingezet om deze speelhoek te realiseren.

nicolle-en-romy-bravia-foto-aangepast.jpg

Een smakelijke (Paas)verrassing voor medewerkers en patiënten

Stichting Vrienden van het Bravis ziekenhuis heeft zakjes met paaseitjes uitgedeeld aan medewerkers. “We willen onze medewerkers hiermee een hart onder de riem steken en hun bedanken voor hun inzet in deze bijzondere tijd”, aldus Nicolle Verbaten en Romy Sins, leden van Stichting Vrienden van het Bravis ziekenhuis.

Bravis maakt laatste dagen van terminale patiënt zo comfortabel mogelijk met mobiele hospice.jpg

Patiënten die komen te overlijden doen dat natuurlijk het liefst thuis of in een huiselijke setting van een hospice. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Ook in het ziekenhuis komen patiënten te overlijden. Door middel van de verplaatsbare hospice care-unit, ook wel mobiele hospice genoemd, draagt Bravis deze patiënten een extra warm hart toe en biedt het hen middelen om hun laatste dagen zo prettig door te komen. De mobiele hospice is geschonken door Stichting de Vrienden van het Bravis ziekenhuis en vereniging Tafelronde 57.

Jelco op afdeling Geriatrie aangepast.jpg

Patiënt sneller fit met beweegbord

Sinds het begin van 2021 maakt de afdeling Geriatrie gebruik van beweegborden. Een beweegbord is een hulpmiddel waarmee zorgverleners in een oogopslag kunnen zien op welke manier de patiënt veilig kan bewegen. “Dat is niet alleen fijn voor de zorgverleners, maar ook voor de familie. Zo werken we met zijn allen aan het maximaal stimuleren van beweging.” aldus fysiotherapeut Jelco Putter.

gelverwarmer 1.jpg

Gelwarmer maakt echo aangenamer

Soms zit het comfort in kleine dingen! Wie weleens een echo van de buik heeft laten maken, herkent het vast; het onaangename gevoel van zo'n ijskoude klodder gel op je buik. "Daar moet toch iets op te verzinnen zijn," bedachten de echoscopisten met elkaar.

Beertjes vrienden.jpg

Knuffelbeertjes voor patiënten

Vrijdagmiddag 24 december ontvingen de patiënten een knuffelbeertje van de Stichting Vrienden van Bravis. "We willen de patiënten die de kerstdagen in het ziekenhuis moeten doorbrengen, een hart onder de riem steken. Want juist nu is het gemis van dierbaren om je heen zo voelbaar. Misschien dat de berenknuffel een beetje kan helpen. Het is bedoeld als een gebaar van troost en warme aandacht."

Gerealiseerde projecten

Bekijk hier de projecten uit 2023