Patiënten die komen te overlijden doen dat natuurlijk het liefst thuis of in een huiselijke setting van een hospice. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Ook in het ziekenhuis komen patiënten te overlijden. Door middel van de verplaatsbare hospice care-unit, ook wel mobiele hospice genoemd, draagt Bravis deze patiënten een extra warm hart toe en biedt het hen middelen om hun laatste dagen zo prettig door te komen. De mobiele hospice is geschonken door Stichting de Vrienden van het Bravis ziekenhuis en vereniging Tafelronde 57.

Bravis maakt laatste dagen van terminale patiënt zo comfortabel mogelijk met mobiele hospice.jpg

De mobiele hospice wordt ingezet bij patiënten die naar verwachting nog maar één dag tot maximaal één week te leven hebben en er zo slecht aan toe zijn, dat ze niet meer verplaatst kunnen of willen worden. “Juist dan draait het om comfort. We willen deze periode zo comfortabel mogelijk maken voor de patiënt”, vertelt Freijkje van Gennip, geestelijk verzorger in het Bravis ziekenhuis.

Creëren van een huiselijke sfeer
De mobiele hospice bestaat uit verschillende onderdelen. Deze onderdelen zorgen ervoor dat de ziekenhuiskamer een stuk huiselijker aanvoelt. Zo zit er in de mobiele hospice een mooie houten kast, een bijzetmeubeltje, verschillende lampen, kussens en een stoel. Verder kan de kamer aangekleed worden met kaarsen, speciale kamerschermen en raamdecoratie. Welke onderdelen ingezet worden, wordt bepaald in overleg met de patiënt en/of zijn of haar naasten.

Afleiding en aandacht voor naasten
Met de mobiele hospice wordt niet alleen aan de patiënt gedacht, maar er wordt ook rekening gehouden met zijn of haar naasten. “Het is nooit zeker hoelang dierbaren moeten waken. Dat kan één dag zijn, maar het kan ook een week duren. De patiënt staat natuurlijk altijd op de eerste plek, maar met de mobiele hospice willen we ook het comfort van de wakers vergroten. Zij gaan een moeilijke periode tegemoet”, aldus Harold Stallaert, geestelijk verzorger in het Bravis ziekenhuis. Dankzij een opklapbed of koppelbed (een bed dat aan het bed van de patiënt kan worden vastgemaakt) kunnen zij dicht bij hun dierbare blijven. En met een soundsysteem kan er samen geluisterd worden naar muziek. In de mobiele hospice vind je ook een waakmandje. Dit mandje is bedoeld voor afleiding en steun. Hierin zit onder andere een puzzelboekje, een knuffelbeer, pepermuntjes en een dekentje. “Niets hoeft natuurlijk, maar het is er als je het nodig hebt”.

Benieuwd hoe de mobiele unit er uit ziet?
Bekijk dan het volgende filmpje: Mobile Hospice Bravis ziekenhuis - YouTube