MuzIC brengt rustgevende muziekklanken op de IC

Piepjes en pratende mensen zijn de geluiden die je normaal gesproken hoort op de intensive care. Donderdagmiddag klonken op de IC van het Bravis ziekenhuis in Bergen op Zoom ook akoestische gitaar- en vioolklanken. Voortaan brengen de muzikanten van stichting MuzIC elke twee weken een bezoek aan Bravis om de IC-patiënten muzikaal te ondersteunen.

MuzIC-2.jpg

Gitarist Sytse Bakker en violiste Maria Eldering stappen al spelend een van de IC-kamers binnen. Ze lezen dat de patiënt, die in slaap wordt gehouden, van muziek uit de jaren zestig houdt. Na een kort knikje zetten de muzikanten van MuzIC tegelijk ‘Streets of Londen’ in. Of de patiënt het privé-optreden waardeert, weten ze niet. “Toch merken we ook vaak bij patiënten die beademd worden dat onze muziek effect heeft”, vertelt Maria. “We zien dan dat de patiënt rustiger wordt, doordat bijvoorbeeld de hartslag daalt. Muziek helpt dus echt bij het herstel.”

Connectie
Bij wakkere IC-patiënten helpt de muziek om het gesprek aan te gaan. “We hebben het dan over muziek maken of welke muziek ze mooi vinden. Het is een laagdrempelige manier om connectie te maken”, legt Sytse uit. “Wij hebben geen witte jassen en komen niets vervelends doen. Wij brengen een leuke afleiding.”

Bravis golfdag
Stichting MuzIC bestaat sinds 3,5 jaar en heeft 14 muzikanten die wekelijks of eens in de twee weken een IC-afdeling bezoeken. Bravis is het 13e ziekenhuis dat gebruik maakt van MuzIC na een initiatief van IC-verpleegkundigen Lianne Ammerlaan en Suzan Havermans. Dankzij de opbrengst van de Bravis golfdag en Stichting Vrienden van het Bravis ziekenhuis kunnen de MuzIC-muzikanten elke twee weken langskomen.