Fietsen door de Betuwe vanuit de gewone stoel

“Dit herken ik, hier heb ik vaker gefietst. Dit is in de Betuwe. Hier heb ik gewoond. Kijk, daar rechts stond ons huis.” Haar ogen stralen als ze de pedalen ronddraait en op het scherm de voor haar zo vertrouwde omgeving verschijnt. Veel te vlug is de fietstocht ten einde. Mevrouw had nog graag een paar kilometer verder gepeddeld langs de bekende dijken, bomen en huizen.

Virtueel fietsen_tabloid.jpg

Op de geriatrische afdeling van het Bravis ziekenhuis in Bergen op Zoom staat sinds eind november 2017 een beeldscherm dat gekoppeld is aan een actief/passief trainer. Dat is een soort hometrainer waarbij de pedalen vanuit de gewone stoel rondgetrapt kunnen worden. “Het trainingsapparaat hadden we al. Onze patiënten zijn ouderen met meerdere aandoeningen. In het ziekenhuis bewegen zij veel minder dan thuis. Die inactiviteit maakt vaak dat mensen slechter het ziekenhuis uitgaan, dan dat ze erin zijn gekomen. Door hen te laten bewegen, willen we dat voorkomen”, vertelt fysiotherapeut Jelco Putter.

Uitdaging

Het trainingsapparaat bood echter weinig uitdaging. “Tijdens het fietsen keken mensen continu tegen een witte wand en cijfers op een display. Daardoor waren ze er binnen een paar minuten klaar mee. Ik heb eerder gewerkt met het virtueel fietsen. Dat leek me voor onze afdeling een prima oplossing”, aldus Jelco.

Brave

Samen met het Brave InnovatieTeam en dankzij een financiële bijdrage van Stichting Vrienden van het Bravis ziekenhuis kon de apparatuur voor het virtueel fietsen worden aangeschaft. Tijdens het fietsen ‘rijden’ de patiënten door een mooie omgeving. De beelden en het geluid zijn met een camera opgenomen, zodat een vrij realistische ervaring ontstaat. “De patiënten worden hierdoor gemotiveerd om te blijven fietsen. De snelheid van de film wordt namelijk bepaald door de snelheid waarmee de trappers worden rond getrapt”, aldus Jelco. “Dit apparaat is echt een meerwaarde voor de zorg. Ik hoop en verwacht dat we er veel gebruik van maken.''