Een bedfiets voor de Intensive Care

De Intensive Care (IC) is sinds deze week in het bezit van een bedfiets. Met deze fiets kunnen patiënten in bed hun spieren en gewrichten oefenen en hun conditie verbeteren. De bedfiets is geschonken door stichting Vrienden van het Bravis ziekenhuis. Angelica Hillebrand - de Haan, IC-verpleegkundige en fysiotherapeut Annabelle de Backer hebben de bedfiets in ontvangst genomen.

20200204_151056.jpg

Bewegen in bed

Omdat door bedlegerigheid de spieren snel in kracht afnemen, is beweging voor patiënten op de IC erg belangrijk. Daarom komt bij iedere patiënt een fysiotherapeut aan het bed, die een plan maakt om zoveel mogelijk in beweging te blijven. Eén van de mogelijkheden om de fysieke conditie op peil te brengen of houden is een bedfiets. Deze fiets heeft een motortje, zodat ook mensen met heel weinig spierkracht kunnen bewegen. Een half uurtje fietsen kan al een wereld van verschil maken voor het herstelproces. De fysiotherapeut  stelt voor elke patiënt de fiets precies af, er kan op maat worden gewerkt.

Het initiatief voor de aanvraag bij Stichting Vrienden voor een bedfiets komt van Annabelle de Backer, fysiotherapeut. Zij had de bedfiets tijdens een stage in een ander ziekenhuis gezien en was er erg enthousiast over. Samen met Angelica Hillebrand heeft zij de aanvraag voor de bedfiets ingediend bij de Stichting Vrienden van het Bravis ziekenhuis.

Sneller herstel

Annabelle en Angelica zijn erg blij met de bedfiets en laten graag aan de bestuursleden van de Vriendenstichting zien hoe de bedfiets werkt. Annabelle legt daarbij uit: ’’De bedfiets biedt veel voordelen voor het herstel van de patiënt, het is een zeer effectief middel om de negatieve effecten van bedlegerigheid tegen te gaan. We kunnen patiënten op de IC nog beter (laten) oefenen om spier- en conditieverval zoveel mogelijk te beperken. Door de beperkte terugval van hun spierkracht zijn de patiënten bovendien mobieler en zelfstandiger bij ontslag uit het ziekenhuis”. Naast de lichamelijke voordelen heeft het gebruik van de bedfiets ook een positief effect op de mentale conditie van de patiënten, vult Angelica aan.  “Het gebruik van de bedfiets kan veel voordelen hebben voor een patiënt op een Intensive Care, zoals minder dagen aan de beademing, minder ligdagen, minder kans op doorliggen (decubitus) en trombose en snellere revalidatie.”

De bedfiets is te vergelijken met een hometrainer die in horizontale positie is geplaatst. De naam van de fiets zegt het al: het zorgt ervoor dat bedlegerige patiënten in bed kunnen fietsen. De fiets kan bij nagenoeg iedereen worden ingezet. De aanschaf van de bedfietsen is mogelijk gemaakt door Stichting Vrienden van het Bravis ziekenhuis.